Leserinnlegg

Juristen som flaskehals – eller som offer for systemet?

Jurister får ofte skylden for at prosesser stopper opp i offentlig sektor. Kanskje er det ikke juristene som bremser utviklingen, men styringskulturen som svikter – og overlater ansvaret til juristene.

Foto: Privat

Skribenten er spesialrådgiver i Arbeids– og velferdsdirektoratet (NAV).

Offentlig sektor peker ofte på jurister som årsaken til at ting stopper opp. Men kanskje er problemet et helt annet sted.

Det har blitt vanlig å peke på jurister og juridiske avdelinger som flaskehalser i offentlig sektor. «Det stopper opp hos juristene», hører vi ofte. Men kanskje ser vi bare symptomet – ikke den egentlige årsaken.

For det virkelige problemet ligger i hvordan vi strukturerer ansvar og beslutningsmyndighet. Offentlig sektor henger etter i å realisere potensialet som ligger i bruk av data. I stedet bruker vi enorme ressurser på å forsøke å eliminere risiko. Men jakten på null risiko er kanskje den største risikoen av dem alle.

Å ikke ta grep – å ikke gripe de mulighetene data gir med begge hender – er i seg selv uansvarlig. Som jeg har skrevet tidligere: Å ta ansvar for potensiell risiko, er også å ta eierskap til et politisk ansvar. Det er forståelig at mange ledere skyr dette. Men konsekvensen er en risikovilje nær null.

Juristen som beslutningstaker – uten støtte

Frykten for å gjøre feil har skapt en kultur der ansvar uthules og pulveriseres. Styringsmodeller etterlater et tomrom som juristene ender opp med å fylle – ikke fordi de vil, men fordi ingen andre trår til. Enten det skyldes usikkerhet, frykt eller mangel på kompetanse – resultatet blir det samme: Juristene blir beslutningstakere.

I et velfungerende system er juristen en rådgiver. En som bidrar til risikovurderinger, klargjør konsekvenser og styrker beslutningsgrunnlaget. Men i dagens styringsklima blir juristene ofte gjort ansvarlige for beslutningene. Juridiske avdelinger fungerer som en slags garantiordning – ikke for å håndtere risiko, men for å fjerne den fullstendig.

Dette er uheldig. Ikke bare bremser det innovasjon og gjennomføring – det uthuler og pulveriserer også lederansvaret.

Når ansvar blir alles, blir det ingens

Min research viser at offentlig sektor – med de beste intensjoner – har utviklet styringsmodeller som i større grad handler om å unngå feil enn å skape verdi. Dette ser vi i utredningsinstrukser, tildelingsbrev, porteføljestyring og det daglige arbeidet med etterlevelse og kontroll.

Samtidig forsøker mange offentlige virksomheter nå å utvikle nye arbeidsformer bygget på verdikjeder og tverrfaglige team. Men de møter motstand i en kultur og struktur som fortsatt er preget av det tidligere nevnte fokus.

Et tydelig eksempel er de mange og ofte uklare ansvarsmatrisene. Når ingen vet – eller tør – å eie risiko, lager man prosesser der «alle» skal være med. Resultatet er at ingen tar den reelle beslutningen eller ansvaret.

Igjen: Juristene må fylle tomrommet.

Juridisk kvalitet er ikke det samme som god styring

Én ting er sikkert; Juridisk kvalitet er ikke det samme som styringskvalitet. En beslutning kan være juridisk korrekt, men strategisk uklok. Den kan innebære juridisk risiko – og likevel være politisk nødvendig.

Det er ledernes ansvar å balansere dette – ikke juristenes.

Tverrfaglighet og tydelige roller

Et fellestrekk i mange av de styringsmodellene jeg har studert, er mangelen på reell tverrfaglighet i de strategiske beslutningsprosessene. Skal jurister og andre fagmiljøer spille den rollen de er ment å ha, må de involveres på riktig måte – og til riktig tid.

Tre konkrete grep

Her er tre konkrete grep som jeg mener er nødvendig for å komme inn på riktig spor.

1. Avklar roller og beslutningsmyndighet. Hvem eier risikoen – og hvem rådgir? Dette må være tydelig, spesielt i komplekse utviklingsløp.

2. Styrk lederkompetansen i risikohåndtering. Det hjelper ikke å «delegere risiko til juristene» hvis ledere ikke er villige til å stå i det ubehaget som følger med reell beslutningsmyndighet.

3. Etabler tverrfaglige fora for vurdering. Juridisk risiko må vurderes sammen med teknologisk, økonomisk og strategisk risiko – og balanseres i produktvurderinger, styringsgrupper og porteføljestyring.

Juristen som medspiller – ikke bremsekloss

Jurister kan være en uvurderlig innovasjonsressurs i det offentlige. Men det krever at vi slutter å bruke dem som forsikringspoliser. Det forutsetter at vi som system – som ledere, spesialister og organisasjoner – tar vår del av ansvaret.

For kanskje er det ikke juristen som er flaskehalsen.

Kanskje er det vi som har bygget et system som gir dem få andre valg.

Legg igjen en kommentar

Du kan registrere deg her.

0 kommentarer til «Juristen som flaskehals – eller som offer for systemet?».

Abonner på vårt nyhetsbrev

Bli med på utviklingen av en rendyrket nettavis for og med offentlige ansatte i Norge.

×