Sluttsamtalen

- Staten sitter fast i en organisasjonsforståelse fra industrisamfunnet

Torben Dyhr-Nielsen er først ute i Artikulert sin serie «Sluttsamtalen», om folk som nylig har sluttet i offentlig sektor.

Navn: Torben Dyhr-Nielsen
Tidligere stilling: Markedskontakt i NAV i Rogaland
Arbeidsoppgaver i tidligere stilling: Kontakt mot arbeidsgivere for rekruttering og inkludering
Hvor lenge jobbet du i tidligere stilling? 8 år
Kort forklaring på hvorfor du sluttet: Ble diskriminert av arbeidsgiver, en sak som endte med ett års sykemelding og sluttavtale
Hva gjør du nå? Driver eget firma og jobber som konsulent innen mangfold, inkludering og tilhørighet.

Hva var det beste med jobben du har sluttet i?

Varierte dager der jeg fikk være i kontakt med bedrifter fra ulike bransjer. Jeg fikk svært god kjennskap til regionens næringsliv og hva som rørte seg.

Hva er du mest stolt av å ha vært med på? 

Etablere gode samarbeid med ulike bransjer som har ført mange folk ut i jobb.  

Hva kan din tidligere arbeidsgiver bli bedre på?

Lederskap. Arbeidsgiver preges av en kultur der lederne primært administrerer. Det går utover hvordan medarbeiderne jobber og hvordan de bistår menneskene de er satt til å bistå. Det utvikler seg en kultur der rutiner blir det viktigste. Har vi ikke rutiner, vet vi ikke hvordan vi skal løse utfordringene.  

Hva slags spørsmål var mest diskutert på arbeidsplassen din? Opplevde du at det var greit å uttrykke uenighet med ledelsen? 

Temaet som var mest oppe, var dessverre rutiner: Hvordan gjør vi ting. Man ville ha alle svar fra lederne som skulle vise, i detalj, hvordan jobben skal utføres. Det var svært få grunnleggende tema som ble drøftet, mye på grunn av dårlige ledere.

Hva med jobben synes du får mindre offentlig oppmerksomhet enn hva det fortjener? Nevn gjerne både noe positiv og negativt. 

Medarbeidernes innsats og genuine glød for å bistå mennesker er underkommunisert. Med tanke på det jeg har beskrevet, gjør de ansatte en fantastisk jobb, ofte på bekostning av egen fritid. Det er mange som strekker seg veldig langt for enkeltpersoner.

Målehysteriet burde vært en debatt. Det blir viktigere å nå måltall enn å gi reell hjelp. Dette gjør det lett å skjule seg bak tallene og si at jobben er gjort.

Hvorfor delte du ikke dette med media da du jobbet der? 

Hadde jeg gått ut i media hadde det blitt en konfliktsak. Da hadde jeg måttet stå til rette overfor ledere på mange nivå. Den belastningen orker ingen.

Hva angrer du på at du ikke sa fra om internt på arbeidsplassen, da du jobbet der?

Jeg skulle gjerne utfordret lederne tidligere på å jobbe mer tillitsbasert. Men jeg visste at det ikke ville nytte. Slik jeg opplevde det, manglet de evnen til å lytte til forslag fra medarbeiderne.

Du får anledning til å møte Stortinget og/eller regjeringen og si akkurat hva du vil knyttet til hva du jobbet med, med konkrete forslag til ny politikk. Hva sier du?

Bli kvitt New Public Management. Offentlige etater skal ikke drives med gevinst, eller som en privat virksomhet. De skal tjene befolkningen og være organisert og finansiert tilsvarende. I tillegg trenger i hvert fall statlig sektor en runde på hvordan den er organisert. Min opplevelse er at staten ennå sitter fast i en organisasjonsforståelse fra industrisamfunnet. Den er organisert i tydelige hierarkier der de som er øverst, samt støttefunksjonene betyr mer enn de som møter brukerne. Men staten består av kunnskapsmedarbeidere og vil være tjent med en arbeidsgiver som forstår å legge til rette for disse.

Hvem bør være neste person ute? Artikulert vil gjerne komme i kontakt med folk som nylig har sluttet som offentlig ansatte, enten fordi de har andre jobber, er blitt pensjonister, eller av andre grunner. Kjenner du noen? Tips oss!

Stikkord:

Forvaltning

Abonner på vårt nyhetsbrev

Bli med på utviklingen av en rendyrket nettavis for og med offentlige ansatte i Norge.

×