Siste rapport fra Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgssektoren (Ukom), Trygg pasientbehandling krever et åpent ytringsklima, bygger på bekymringsmeldinger fra helsepersonell som opplever det utrygt å si fra og at det ikke nytter. Ukom mener å ha grunn til å tro at deres historier ikke er enestående.
Liv og helse
Rapporten reiser bekymring rundt ytringsklimaet som en grunnleggende forutsetning for pasientsikkerhet, og levner ingen tvil om at dette er et spørsmål om liv og helse i helse- og omsorgssektoren.
– Ytringsklima er så viktig, både for pasienter og medarbeidere, at det har stor verdi at temaet settes på dagsorden, både i det offentlige ordskiftet og på den enkelte arbeidsplass. Vi har rett og slett ikke råd til å la være, slår forfatterne fast.
Munnkurv og gjengjeldelser
Informanter har fortalt om alvorlige hendelser for pasienter, som de mener kan knyttes til konsekvenser av dårlig ytringsklima. Det fortelles om negative reaksjoner etter å ha meldt fra om kritiske forhold, også varslingspliktige hendelser. Rapportering om alvorlige pasienthendelser er ikke fulgt opp, og medarbeidere har fått munnkurv og opplevd gjengjeldelser. Hvis historiene stemmer, er det lovstridig.
På sporet av taushetsmysteriet
Informanter forteller også at de har observert at andre kolleger har blitt utsatt for gjengjeldelse etter å ha ytret seg. Slike observasjoner kan ha en såkalt nedkjølende effekt.
Tillitsvalgte brenner broer
De tillitsvalgtes rolle er problematisert; noen har opplevd det vanskelig å få støtte av tillitsvalgte, som er avhengig av å stå inne med sine ledere. Andre har fått støtte, men mener at det har hatt en pris for de tillitsvalgte, som brenner broer og ikke lenger er «ansettbar» som følge av tillitsvervet.
For å ivareta anonymitet har ikke Ukom selv innhentet (verifisert) informasjon knyttet til de konkrete sakene, men historiene er drøftet på generelt grunnlag med ledere og tillitsvalgte.
Mange konsekvenser
Den mest direkte konsekvens av dårlig ytringsklima, i følge rapporten, er at informasjon som er viktig for pasientbehandlingen, ikke når fram.
– Ledelsen kan ikke gjøre noe med det den ikke vet noe om, og dette kan gå direkte utover sikkerheten, slår rapporten fast.
Rapporten viser imidlertid til andre og mer indirekte sammenhenger mellom dårlig ytringsklima og pasientsikkerhet, blant annet knyttet til sykefravær og mulighet til å holde fast på dyktige medarbeidere.
Også livskvalitet og arbeidsevne til pårørende kan berøres, noe som igjen har samfunnskostnad, i følge rapporten.
Omstillinger
Et åpent ytringsklima er både ekstra viktig, men samtidig vanskeligere å ivareta i en tid når helse- og omsorgstjenesten vil stå foran store omstillinger i årene som kommer, ifølge rapporten.
Kritiske ytringer kan bli oppfattet som støy når virksomheten er under omstillinger, og trangere ressurssituasjon kan føre til at lederutvikling blir et overskuddsfenomen.
«Ufin kommunikasjon» og «kindness»
I tillegg til intervjuer legger rapporten til grunn faglitteratur. Den går blant annet inn på internasjonal forskning som bruker begrepet incivility, oversatt til «ufin kommunikasjon». Det kan forekomme hos ledere, men også ansatte imellom, og bidrar til psykologisk utrygghet. Forskning har antydet at 30-60 prosent av situasjoner der pasienter er skadet, kan delforklares med ufin kommunikasjon.
Motvekten som rapportforfatterne legger til grunn, er «kindness», som forfatterne ikke finner en god norsk oversettelse av – men insisterer på at det ikke er det samme som å være snill og ettergivende.
Kollektivt ansvar
Rapporten peker på at et godt ytringsklima er arbeidsgivers ansvar, og viser til ledernes avgjørende rolle, ikke minst som kulturbærere og rollemodeller. Ledere som ønsker kritiske ytringer velkommen, vil gi mulighet for læring, utvikling og forbedring, skriver forfatterne.
Likevel er det tydelig at ytringsklima regnes som et kollektivt ansvar. Både i og mellom linjene gis det flere hint om at ikke-ledere ofte kan bidra til et arbeidsmiljø som kan gi trangt ytringsklima. Rapporten viser også til kilder som sier at helse- og omsorgssektoren er preget av ufeilbarlighetskultur og hierarki.
På den bakgrunn levner rapporten ingen tvil om at forbedringsarbeidet vil kreve noe av alle, og at det kan være krevende.
– Ingen blir god uten å øve. Det gjelder også virksomheter som ønsker å drive fram et åpent ytringsklima, står det i rapporten.
Legg igjen en kommentar
Du må være innlogget for å kunne kommentere.