Organisasjon og ledelse

«Tripadvisor» for arbeidsplasser skaper engasjement

Nå kan du dele dine erfaringer fra egen arbeidsplass, offentlig – men anonymt. Nettløsningen møtes med begeistring og skepsis ved lansering.

Utdrag vurderinger gitt av offentlige institusjoner på nettsiden.

Har du brukt en kveld på restaurant, en natt på hotell eller en time hos fastlegen, kan du dele dine vurderinger til nytte for andre som vurderer det samme. Men du kan ha jobbet et sted i årevis, uten at jobbsøkere har mulighet til å lære av dine erfaringer. Før nå.

Nå kan du dele dine erfaringer fra egen arbeidsplass, offentlig – men anonymt. Nettløsningen møtes med begeistring og skepsis ved lansering.

Utdrag vurderinger gitt av offentlige institusjoner på nettsiden.

Har du brukt en kveld på restaurant, en natt på hotell eller en time hos fastlegen, kan du dele dine vurderinger til nytte for andre som vurderer det samme. Men du kan ha jobbet et sted i årevis, uten at jobbsøkere har mulighet til å lære av dine erfaringer. Før nå.

Nettsiden Jobbi ligner på nettsider som Tripadvisor eller Legelisten. Den gir mulighet til å dele en ansatts egne vurdering av arbeidsplassen offentlig – anonymt.

Nettsiden har fått stor oppmerksomhet på Linkedin. En ukes tid etter lansering var det lagt inn mer enn 7000 vurderinger fra ansatte, tidligere ansatte og tidligere jobbsøkere.

Fem kriterier

Brukere deler sin rangering fra 1-5 langs kriteriene Arbeidsmiljø, Lønn og betingelser, Lederskap, Karrieremuligheter og Work-life balance. I tillegg kommer en obligatorisk forklarende tekst, samt en kort oppsummering. Muligheten til å legge inn forklarende tekst er mye brukt, og mange skriver ganske mye om arbeidsplassen.

Folk som har søkt jobb et sted, kan også dele sine jobbsøkeropplevelser. Da krysser søkeren av for hva som var bra og hva som bør bli bedre, i tillegg til å dele erfaringer med egen tekst.

Krever ikke dokumentasjon

Brukere må krysse av for at de faktisk jobber eller har jobbet (eller søkt) på arbeidsplassen, men nettløsningen krever ikke dokumentasjon på dette. Jobbi bekrefter bare at du er et ekte menneske, gjennom Vipps-pålogging.

Snittet av de 33 første vurderingene av NAV. Skjermbilde fra jobbi.no.

Jobbi har strenge regler for hva som kan skrives. Personer kan ikke navngis, og det er ikke lov med krenkende språk eller konkrete anklager om ulovlige forhold, diskriminering og lignende.

De første dagene ble vurderinger lagt rett ut på nett, men etter en uke introduserte Jobbi ny praksis der alle vurderinger leses før de legges ut (redigert som følge av ny informasjon etter publisering av artikkelen, red.anm).

Arbeidsgiver har mulighet til å legge inn kommentarer til vurderingene, og kan selvsagt også rapportere om noe bryter reglene.

Offentlige virksomheter dominerer

De fleste arbeidsgivere som har fått mange vurderinger så langt, er offentlige institusjoner.

Det uttrykker ikke nødvendigvis at offentlig ansatte har tatt i bruk tjenesten først, men at mange av landets største arbeidsplasser er offentlige – og underliggende virksomheter inngår i oversikten.

For eksempel inngår universiteter under Kunnskapsdepartementet, og kommunale barnehager inngår i vurderingen av en kommune.

Det er likevel lett å finne fram til vurderinger som er gjort av den enkelte enhet, også små arbeidsplasser med bare få ansatte.

Forskjell på stat og kommune

Antallet vurderinger er foreløpig for lite til å konkludere. Bare rundt 60 institusjoner har fått 10 eller flere vurderinger, og ingen hadde mer enn 60 da Artikulert sjekket.

Ut fra det svake datagrunnlaget tegner deg seg et mønster der noen statlige virksomheter som NAV og Justisdepartementet (som inkluderer politidistriktene) skårer ganske godt på kriterier som arbeidsmiljø og ledelse. De største kommunene skårer også rimelig godt på arbeidsmiljø, men vesentlige dårligere på ledelse. Trondheim hadde i gjennomsnitt karakteren 3 og Bergen 2.2 på ledelse da Artikulert sjekket.

Tallene er ikke sammenlignbare fordi virksomhetene har svært ulik struktur. Mange av vurderingene som er gitt av kommunale arbeidsgiver gjelder for svært små enheter, for eksempel barnehager.

Skepsis og entusiasme

Jobbi har møtt enorm entusiasme på Linkedin, men også skepsis fra flere hold.

Daglig leder Even Bolstad i HR Norge er blant de som har uttrykt skepsis, i følge E24. Datatilsynet har ikke vurdert nettsiden, men har sagt at de oppfordrer Jobbi til å forhåndsmoderere.

Assisterende direktør for styrings- og virksomhetsutvikling i Lørenskog kommune, Eirik Leren, tar kraftig til orde mot løsningen.

– Det er er et realt shit-show på gang. Tenk deg et sted der hvem som helst, når som helst, kan kaste ut påstander om bedrifter, ledere og kollegaer – helt anonymt – uten noen form for konsekvenser, kvalitetssikring eller motstemme, sier han på Linkedin.

– Tenk deg en leder som har stått i tunge personalsaker, tatt upopulære, men nødvendige beslutninger – og som nå blir offentlig dratt gjennom gjørma av en «anonym kilde» med et tastatur og et horn i siden. Hvordan svarer man på det? Med «ingen kommentar»? Med et motsvar? Vel, lykke til med å diskutere med en skygge, skriver han videre.

Positiv tone

Erfaringene til nå tyder imidlertid på at Jobbi ikke kommer til å bli et sted primært for skittkasting. Vurderingene dekker hele skalaen og beste karakter 5 er den vanligste karakteren som er gitt så langt, ifølge Jobbi.

Fordeling av vurderinger, i følge skjembilde lagt ut av Jobbi på Linkedin.

Artikulerts søk på hva som er lagt inn om offentlige institusjoner viser at langt de fleste tekstkommentarene framstår seriøse, og de fleste nevner både positive og negative sider. Det er imidlertid ikke langt mellom sterkt kritiske vurderinger. De fleste innsendere har forklart ganske grundig i tekstkommentarer, i så stor grad at det gir nyttig informasjon utover en kvantitativ rangering.

Jobbi har gjort flere valg som er egnet til å påvirke brukere til en positiv tone. Nettsiden løfter aktivt de positive kommentarene og bruker ikke fargekoder eller annet som kunne ha dratt oppmerksomhet mot negative vurderinger.

Artikkelen er redigert etter første gangs publisering, som følge av informasjon om nye tall og nye rutiner fra Jobbi.

Legg igjen en kommentar

Du kan registrere deg her.

0 kommentarer til ««Tripadvisor» for arbeidsplasser skaper engasjement».

Abonner på vårt nyhetsbrev

Bli med på utviklingen av en rendyrket nettavis for og med offentlige ansatte i Norge.

×