Fra redaksjonen

Digital løsning gjør det enklere å si fra om kritiske forhold på jobben

To enkle skjema skal senke terskelen for å dele informasjon, erfaringer og synspunkter om forhold som påvirker offentlige institusjoners evne til å levere på sine oppdrag – anonymt om nødvendig.

Ytringsfriheten tillater ansatte å dele informasjon, erfaringer og vurderinger knyttet til arbeidet sitt, og ofte vil det være riktig å dele kritisk informasjon fordi eksponering kan føre til forbedring på sikt. I praksis sitter det likevel ofte langt inne. Årsakene er mange og kompliserte, men Artikulert tror at noen av disse kan håndteres med noe så enkelt som et skjema. Det testes i en enkel versjon nå.

Løsningen kan brukes til å dele tips og informasjon med redaksjonen, eller dele erfaringer med egne ord. Denne løsningen er særlig laget for å dele tips og erfaringer rundt forhold som påvirker offentlige institusjoners evne til å levere på sine samfunnsoppdrag, men er åpen for all tematikk.

Løsningen er utviklet på bakgrunn av redaksjonens erfaring med noe av det som gjør at mange i dag vegrer seg fra å bruke sin ytringsfrihet:

  • Mange offentlige arbeidsgivere har ikke lagt til rette for at ansatte kan bruke sin ytringsfrihet uten å frykte for konsekvensene. Derfor er det utenkelig for mange å stå fram under eget navn.
  • Mediekontakt er utenfor komfortsonen for mange. Bare å være i kontakt med en redaksjon kan føles feil, siden det ideelt sett er «linja» som gjelder når man vil påvirke systemet. Noen er skeptiske til hvordan informasjon og utsagn vil bli brukt.
  • Kronikk eller leserinnlegg tar tid å skrive, og sjangeren passer ikke alltid til det man vil fortelle.
  • Mange tenker at det de gjerne vil fortelle, ikke er så spesielt at det er verdt å skrive om. Kanskje har de rett. Men om andre har lignende erfaringer, kan det være at den enkelte ansattes erfaringer er del av et mønster som har offentlig interesse.

Tryggere og enklere

En digitale løsning løser ikke noe av dette, men er laget for at du som offentlig ansatt kan tipse redaksjonen på en enkel og trygg måte, eller dele erfaringer med egne ord uten å bruke mye tid.

Etter at det er bekreftet at du er offentlig ansatt, kan du tipse redaksjonen via et skjema der du selv har kontroll på hva du vil dele i fortrolighet og hva du eventuelt kan siteres på. For noen er det enklere enn å skrive en epost eller ringe en journalist.

Hvis du vil dele erfaringer med egne ord, kan du gjøre det uten å bruke tid på å tilpasse deg rigide sjangerkrav til leserinnlegg eller kronikk. Du kan skrive omtrent som du ville gjort på sosiale medier eller en blogg, men med en viktig forskjell: Ditt innlegg er gjenstand for seriøs redaksjonell kvalitetssikring, du kan under gitte forutsetninger være anonym – og ikke minst: du når ikke først og fremst dine egne venner og følgere, men noen av de mest relevante målgruppene for det du har å si. Artikulert leses av andre offentlig ansatte, viktige beslutningstakere, og lesere med særlig interesse for seriøs debatt om offentlig sektor.

Anonymt om du må

Anonyme ytringer er aldri ønskelig, men for mange er det eneste alternativ, av grunner forklart her. Redaksjonen bygger på samme normer og praksis for anonymitet som i pressen for øvrig. Vi aksepterer anonyme ytringer når vi tror det er eneste mulighet, og når det kan kombineres med etterrettelighet og mulighet for tilsvar hvis noen blir direkte kritisert. Vi stiller strengere krav til saklighet ved meningsytringer enn der avsender er kjent. Det er fordi det er fristende å bli mer polemisk når man ytrer seg anonymt.

En forutsetning er at redaksjonen kjenner din identitet. Det er derfor du starter med å bekrefte din epostadresse på jobb. Når det er gjort én gang, fortsetter vi kontakten via en privat epostadresse – uten digitale spor hos arbeidsgiver.

Du kan også være anonym overfor redaksjonen, men da må du bruke en annen løsning beskrevet her. Det er bare aktuelt i helt spesielle tilfeller.

Mange bekker små

For redaksjonen gjør løsningen det mulig å drive journalistikk på en måte som ellers ville vært umulig for en nystartet redaksjon med lite ressurser.

Den som én offentlig ansatt kan fortelle, kan være et enkelttilfelle med lite offentlig interesse. Hvis andre forteller noe lignende, er det kanskje del av et mønster, men vi har ikke mulighet til å kontakte mange. Ved å samle inn tips over litt tid, kan vi se om mange handler om lignende saksforhold, som vi kan bruke i en samlereportasje. Vi sparer også tid til intervjuer og sitatsjekk ved at tipsere kan skrive inn hva de er villig til å bli sitert på – anonymt om ikke annet er eksplisitt avtalt.

Det samme gjelder for innsendte tekster. Om én enkelt ansatt deler sine erfaringer, er det ikke alltid publiseringsverdig. Vi planlegger å samle opp flere innlegg om samme problematikk og publisere det samlet.

Ikke alt blir publisert

Den digitale løsningen er ingen åpen kanal. Vi vurderer både tips og innsendte tekster med tanke på om det har allmenn interesse. Det kan være både saklig, riktig og viktig, men likevel ha mest intern interesse. Vi er dessuten avhengig av å kunne jobbe med informasjonen etter journalistiske metoder, der informasjon søkes belyst av flere kilder og de som eventuelt er kritisert får mulighet til tilsvar. I tillegg vurderer vi om vi har kapasitet til å følge opp.

Ved anonyme kilder kan det være umulig å omtale saken i nok detalj til å sikre etterrettelighet, uten å gi informasjon som ikke bør ut. Ofte kan det være umulig å invitere de ansvarlige til å gi tilsvar, uten å identifisere kilden.

Mye innsendt informasjon blir derfor ikke publisert, selv om det er saklig og viktig.

Ingen varslingskanal

Artikulert følger opp varslinger som kommer til oss, men vår primære ambisjon er å senke terskelen for ytringer om forhold som ikke er så alvorlige. Det kan synes som om terskelen er høyere for å si fra om forhold som ikke kvalifiserer til varsling, selv om retten til å ytre seg er den samme. Men hadde flere sagt fra om kritiske forhold på et tidlig tidspunkt, ville vi kanskje fått færre varslinger.

Hvis du vurderer å varsle, anbefaler vi at du følger etablerte prosedyrer til punkt og prikke, fordi erfaring viser at det ellers kan bli brukt mot deg senere. Prosedyrene sier at man normalt først ha forsøkt å varsle internt før man går til media, men det finnes unntak hvis man har grunn til å tro at intern varsling ikke er hensiktsmessig. Det finnes mye informasjon på nettet om fremgangsmåte ved varsling.

Hvis du kjenner til kritiske forhold og vurderer varsling, kan du kontakte redaksjonen for en fortrolig samtale. Vi går ikke videre med informasjon som vi har lovet å holde fortrolig – men da er det viktig at premissene er avtalt på forhånd.

Slik fungerer løsningen

Først går du gjennom en enkel registreringsprosess der du bekrefter din epostadresse på jobb. Deretter velger du selv hvilken epostadresse vi skal bruke i videre kontakt.

Du får så valg:

  • Du kan tipse redaksjonen gjennom et skjema. Du tar selv kontroll over hva du vil dele med oss i fortrolighet og hva du er villig til å bli sitert på. Det gjør også at vi sparer tid til intervjuer og sitatsjekk, noe som gjør det mulig å drive journalistikk basert på mange kilder med lite ressurser.
  • Du kan dele dine erfaringer gjennom egne tekster uten å bruke tid på lange kronikker eller leserinnlegg med strenge formatkrav og et fast antall tegn. Tenk på det som et langt innlegg på sosiale medier eller et kort blogginnlegg.

Om du krysser av for det, kan du også registrere deg for å kommentere artikler på Artikulert. Det kan du også gjøre på andre måter, men registrering i denne løsningen er en forutsetning for å ytre deg anonymt. Det er fordi vi vet hvem du er og at du er offentlig ansatt.

Alle som ikke er offentlig ansatte er selvsagt også velkommen til å kontakte redaksjonen, om nødvendig kryptert og anonymt. Det skjer på andre måter, beskrevet her.

Sjekk ut den digitale løsningen her

Abonner på vårt nyhetsbrev

Bli med på utviklingen av en rendyrket nettavis for og med offentlige ansatte i Norge.

×