Kari Krogstad jobber i Selbu kommune og er hovedtillitsvalgt i Fagforbundet. Hun har ofte vært borti saker hvor offentlig ansatte mener at ledere forsøker å begrense deres ytringsfrihet.
Noen ganger er det snakk om faktiske forsøk på å begrense ytringsfriheten, men hun opplever oftere at det handler om noe annet.
– De ansatte har gjerne enorm respekt for lederne, selv om lederne ikke alltid opplever det slik. Dette gjør at det ofte kan sitte langt inne å ytre seg, internt eller eksternt, dersom man ikke er enig med ledelsen.
– Når denne respekten kombineres med manglende kommunikasjon «nedover» fra ledere og mellomledere om viktige beslutninger og saker, kan det gå en kule varmt.
Et eksempel på en ikke helt uvanlig situasjon er at det i en kommune skal settes i gang et nytt, stort prosjekt, og de ansatte prøver å si ifra om utfordringer de ser med prosjektet. Ledelsen tar så en beslutning på økonomisk grunnlag, uten å gå nærmere inn i bekymringene som kommer fra de ansatte. Og så viser det seg at utfordringene aktualiseres. De ansatte blir frustrerte, for de prøvde jo å si ifra på forhånd at dette kunne skje.
Mellomledere har en nøkkelposisjon, mener Krogstad.
– Mellomledere står i krevende situasjoner med mye ansvar, press og forventninger fra flere kanter. Da kan innspill fra de ansatte oppleves som en «byrde» for lederne, og avfeies med «det er jeg som bestemmer, det er jeg som er leder», istedenfor å ta de viktige diskusjonene med de ansatte.
– Jeg ser posisjonen til lederne – det er et stort ansvar. Men det er så viktig å ta de diskusjonene med de ansatte, for de sitter på mye viktig kompetanse.
Krogstads erfaring er at når ansatte først ytrer seg, har de ofte motet seg opp lenge; det er en sak som er viktig for dem, samtidig som respekten for ledelsen har holdt dem tilbake fra å si ifra om det de er uenige i.
– Så tar de sats. Da bobler det over, samtidig som de synes det er litt ubehagelig å ytre seg, og budskapet kan derfor komme ut på en krass måte.
Ofte har det murret blant de ansatte lenge.
– Ledelsen må ta seg tid til å grave i hva slik misnøye bunner i, sier Krogstad.
– Det er så viktig for arbeidsmiljøet at man tar misnøye på alvor før det bobler over; man skal jo fortsette å jobbe sammen i etterkant.
– Mye kan løses med bedre kommunikasjonslinjer, mener Krogstad.
0 kommentarer til «– Respekt for ledere skaper opplevde ytringsbegrensninger».